Interview met Anita Schimmel van Stichting Bratelle

Beauty, Body & Mind, Lifestyle

We praten vandaag met Anita Schimmel, 57 jaar oud, getrouwd, geen kinderen. Ze is een ondernemer, een doener, eerlijk, betrouwbaar, ambitieus en gezegend met doorzettingsvermogen en veel energie. Ze kan veel, maar veel ook niet zegt ze. En ze is de oprichter van Stichting Bratelle.

Anita Schimmel

Anita: “Ik vind mezelf een peoplemanager en weet, zo lijkt het, de juiste mensen om me heen te verzamelen. Mensen, die net als ik, harde werkers zijn, energie geven en niet slurpen, en vaak ook veel slimmer zijn dan ik. Ik geloof in de kracht van samen, waarbij we aanvullend aan elkaar zijn en iedereen het beste uit zichzelf kan halen. Ik word blij van samen als team succesvol zijn in wat we graag willen bereiken, geld verdienen is daarbij geen doel op zich, succes is voor mij doelen halen, plezier maken, nieuwe mensen leren kennen,  groeien en leren, zowel persoonlijk als zakelijk. Vaak komt dat geld dan vanzelf ook.”

Jarenlang stond werken bij Anita op nummer 1, maar daar is de afgelopen jaren verandering in gekomen. In 2015 kreeg ze borstkanker en als gevolg daarvan chronisch borstoedeem. Haar vriendinnen hebben haar gedragen die 9 maanden van de behandeling. Dat is vriendschap voor het leven.

Anita: ‘Sinds de behandeling worstel ik met oedeem maar ook met de diepgewortelde wens er weer mooi en sexy uit te zien. Een mooie oedeembeha is gewoon niet te koop. Ze zien er allemaal medisch uit, zijn wit of huidskleur en zo oubollig.”

Ze wil deze beha natuurlijk heel graag voor haarzelf, maar als deze er dan is, dacht Anita, waarom zouden wij die vinding dan niet delen met al die duizenden vrouwen die hier ook baat bij kunnen hebben?

“Mijn partner Volkert zegt wel eens, waar begin je aan, waarom al die risico’s lopen, stress en werkdruk ervaren, vallen en opstaan. Laat er tien voor jezelf maken in alle kleuren en ga lekker genieten en doen wat je leuk vindt. Ik denk dan: ‘doen wat ik leuk vind?’… maar dat doe ik toch!”

Stichting Bratelle

Stichting Bratelle is opgericht met het idee een speciale oedeembeha te ontwikkelen voor vrouwen met borstoedeem na borstkanker. Inmiddels zijn ze met 4 ondernemende vrouwen en zetten ze zich vrijwillig in. Ze hebben gekozen voor een stichting als ondernemingsvorm en zijn dan ook een echte onderneming, betalen BTW en nemen met hun producten deel aan het economisch verkeer.

De keuze voor een stichting was heel bewust. Ze hebben geen winstoogmerk, maar dat wil niet zeggen dat ze geen winst kunnen maken. Winst is nodig voor innovatie, onderzoek en ontwikkeling. Maar winst is geen doel op zich.

Anita: “We willen dat de 1e speciale oedeembeha betaalbaar en bereikbaar is voor iedereen, onafhankelijk van iemands persoonlijke situatie en inkomen. Als wij de ontwikkeltijd en kosten terug zouden moeten verdienen is dat een onmogelijke opgave en wordt de beha onbetaalbaar.”

Jaarlijks worden 17.000 mensen gediagnosticeerd met borstkanker en bij gemiddeld 20% ontstaat borstoedeem, met 45 beha maten in Nederland kun je zo uitrekenen dat het hier om een relatief klein productieaantal per maat gaat. Om in de eerste twee jaar van idee naar realisatie te komen, werkt het team daarom vrijwillig en ontwikkelen ze met subsidies en donaties het product. Ze hebben daarvoor een ‘Army of Women’ nodig die hen daarbij helpt.

Anita: “We zoeken nog funding voor €100.000. Als 20.000 vrouwen €5 per persoon inleggen zijn we er al. In Nederland leven 200.000 vrouwen die borstkanker hebben of hebben gehad en jaarlijks komen er 17.000 bij. Met alle werkgevers, familie, vrienden en kennissen van deze vrouwen moet dit haalbaar zijn.”

Na twee jaar moet het bedrijf zijn eigen broek op kunnen houden, waarbij nog steeds geldt dat ze geen geld willen verdienen over de rug van vrouwen met borstkanker. Daarom is gekozen voor een stichting als ondernemingsvorm. Bij een stichting worden winsten niet uitgekeerd in de vorm van dividend aan de aandeelhouders. Ze willen maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Subsidie
Vanuit het toekomstfonds ‘duurzame stad’ van de Gemeente Amersfoort heeft Stichting Bratelle een enorm bedrag ontvangen om een speciale “groene beha” te ontwikkelen, waarbij bij de productie de CO2 uitstoot verminderd wordt.

De fashion industrie is enorm vervuilend, maar zet ook mooie stappen. Er zijn veel experimenten, denk aan gerecycled  garen gemaakt van tweedehands spijkerbroeken en bedrijfskleding. Maar er zijn ook ontwikkelingen waarbij van champignons, bananenschors en zeewier garen wordt gemaakt. Ontwikkelingen in de kinderschoenen waar nog heel veel onderzoek voor nodig is.

Met de subsidie gaat Stichting Bratelle samen met studenten en een garenexpert op zoek naar het meest geschikte duurzame procedé om lingerie van te maken. Niet alleen het vervaardigen willen ze met duurzaam garen doen, maar ook daarna moet de beha weer een bestemming krijgen.

Anita met een van de eerste prototypes

De Bratelle oedeembeha
Medische hulpmiddelen zien er allemaal medisch uit. De Bratelle oedeembeha is mooi en comfortabel, stoer en sexy en wordt gemaakt van slim textiel. Dat wil zeggen met een masserende werking. Door activiteiten uit te oefenen (te bewegen), zoals stofzuigen of koffie zetten doet de beha ongemerkt zijn werk. Daarnaast heeft de beha geen beugels, zo min mogelijk naden en stiksels, biedt deze wel steun en wordt deze voorzien van iets bredere bandjes.

In het Meander MC wordt onderzoek gedaan naar de werking van Bratelle. Een deelnemer aan het onderzoek schreef, slechts 5 dagen nadat zij het materiaal van de verpleegkundig specialist had ontvangen:

“Het werkt nu al. De borst is minder gespannen en de schijven zijn er nog nauwelijks. Ook het vocht onder de armen is veel minder. Top!”

&

“Gisteren werd ik door mijn man geattendeerd op een artikel in de Gelderlander over Bratelle. Ik heb van puur geluk even een potje zitten huilen. Wat een geweldig initiatief. Ik begrijp dat het ontwikkelen en onderzoeken veel tijd nodig heeft maar ik kan niet wachten tot het moment dat de bh besteld kan worden.”

Op de markt
Het prototype wordt in augustus nog aangepast en begin september zijn er pas sessies met de doelgroep. Anita: “In september organiseren we een mooie fotoshoot en brengen we onze website in gereedheid voor de online bestellingen. Oktober is de borstkanker maand, dat lijkt ons een geschikt moment om de beha te lanceren.”

Op zaterdag 9 oktober is Stichting Bratelle aanwezig bij het borstkankersymposium “Jij speelt de Hoofdrol”. De beha zal dan te pre-orderen zijn via een online webshop op hun website. Op die manier financieren ze de productie en weten ze ook welke maten het meest gangbaar zijn en van welke maat er veel of weinig gemaakt moeten worden. Ook wordt waste op die manier voorkomen.

Anita: “Leveren rond de kerst zou een prachtig kerstcadeau kunnen zijn voor partners, vrienden en familieleden van vrouwen met oedeem na borstkanker. Ook hopen we dag- en weekbladen, radio, televisie en magazines te interesseren, als jullie goede tips hebben? Wij staan open voor suggesties.”

Team Bratelle, Anneke, Mariette, Yolanda en Anita

Anita & Anneke

Bekijk hier de website van Stichting Bratelle.

Last modified: 24 augustus 2021

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *