Stichting Fight cancer lanceert vandaag de Fight Cancer Summer Challenge: een landelijk initiatief om mensen uit te dagen deze zomer zoveel mogelijk gesponsorde kilometers te maken voor kankeronderzoek. Ook dit jaar kunnen, net als in 2020, helaas veel fondsenwervende evenementen van Fight cancer niet doorgaan door de gevolgen van corona. Om alsnog zoveel mogelijk geld in te zamelen voor kankeronderzoek is de Fight Cancer Summer Challenge opgezet. De fondsen die deelnemers werven worden gebruikt om kankeronderzoek te financieren.
Over Fight Cancer Summer Challenge
Vanaf vandaag kunnen deelnemers zich inschrijven voor de Fight Cancer Summer Challenge, een concept dat werd bedacht samen met het kernteam van Swim to Fight Cancer Gooise Meren. Tijdens de Fight Cancer Summer Challenge worden mensen uitgedaagd om tijdens de zomervakantie (tot en met 31 augustus) zoveel mogelijk gesponsorde kilometers te maken om kankeronderzoek te steunen. Deelnemers kiezen hun eigen uitdaging: hoeveel kilometers zij willen maken en hoe deze gemaakt worden (fietsend, lopend, zwemmend, surfend etc.), bepalen de deelnemers helemaal zelf. Via het Fight cancer-platform kan gemakkelijk een koppeling worden gemaakt met Strava en Fitbit, maar het aantal kilometers kan ook handmatig bijgehouden worden. Vervolgens gaan deelnemers hun persoonlijke actiepagina opzetten, waarmee zij in hun omgeving fondsen kunnen werven om geld op te halen voor kankeronderzoek. Voor elke kilometer die deelnemers binnen hun persoonlijke uitdaging niet halen, kiezen zij zelf een tegenprestatie, zoals 1 euro doneren aan Fight cancer voor elke kilometer die niet gemaakt is.
De fondsen die deelnemers werven gaan via KWF Kankerbestrijding naar een aantal door Fight cancer geselecteerde kankeronderzoeken. Bekijk hier welke onderzoeken Fight cancer momenteel steunt. In Nederland krijgen meer dan 118.000 mensen per jaar kanker; dit zijn 13 mensen per uur. Alleen met meer onderzoek kunnen we toe naar een wereld met minder kanker. Mediapartner Exterion Media biedt mediaruimte ter beschikking om de Fight Cancer Summer Challenge landelijk onder de aandacht te brengen. Ook worden diverse kanalen van Fight cancer ingezet, zoals Facebook, Instagram, fightcancer.nl, lovelife.nl en de nieuwsbrief.
“De Fight Cancer Summer Challenge is zo’n mooi concept dat goed past bij Fight cancer als stichting en bij de huidige tijdsgeest. Het is een inclusief initiatief, omdat iedereen mee kan doen: iemand die deze zomer wat meer beweging wil en 50 km maakt tot iemand die heel sportief is en wel 500 km wil maken. We kijken uit naar een succesvolle Challenge, waarmee we zoveel mogelijk fondsen kunnen werven voor kankeronderzoek. Samen zetten we ons in voor een wereld waarin kanker hopelijk geen dodelijke ziekte meer hoeft te zijn”, aldus Stefanie van Rootselaar, directeur Fight cancer.