‘Er is tijd omdat er geen doel is. Er is geen doel omdat er tijd is. Alle tijd. Soms houdt hij ergens halt om een geur op te snuiven, een textuur te voelen, iets te proeven. Blijft hij hangen bij een detail. Om vervolgens verder te gaan, in dezelfde richting of in een andere, of zelfs om op zijn stappen terug te keren, welke weg hij kiest heeft geen belang.’ (pag 75)
Zonder Titel #1 gaat over Paul. Een gevierde theaterregisseur van middelbare leeftijd. Hij krijgt slecht nieuws na een routineonderzoek in het ziekenhuis. In een opwelling (is het wanhoop of een handig excuus?) besluit hij zijn vrouw te verlaten en terug te keren naar zijn vroegere geliefde, die hem zonder iets te vragen terugneemt. Met haar, een beeldend kunstenaar, reist hij door Italië in de voetsporen van Caravaggio; het woelige leven van de geniale schilder vormt een spiegel voor zijn eigen onrust. Hij neemt zijn telefoon niet meer op, beantwoordt zijn mail niet meer en is maandenlang onvindbaar voor zijn manager, zijn theatergezelschap, de media — en zijn arts.
Het geheim van Caravaggio
“Weinig schilders weten zoveel mensen te raken als Caravaggio. Omdat hij een belangrijke rol speelt in het boek, en omdat ik me oprecht afvraag waarin het geheim van de schilder schuilt, vroeg ik een aantal mensen naar hun Caravaggio-ervaring. Van welk schilderij houden ze het meest, wat is er zo bijzonder aan, en waarom spreekt zijn kunst nu nog steeds tot ons?”, aldus Schoeters. De antwoorden van al die BM’s (Boeiende Mensen) bracht ze hier samen.
Zonder Titel #1 is een emotioneel, herkenbaar, logisch en tegelijkertijd een ingewikkeld verhaal over het leven van een man die opeens een ander pad moet bewandelen.
Bron: Gaea Schoeters